Πέμπτη 5 Μαρτίου 2015

Διατροφή και υγεία

Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και στο πλαίσιο της συζήτησης για τη διατροφή, οι δημιουργικοί μαθητές και μαθήτριες του Α3 παρουσιάζουν το αγαπημένο τους φαγητό ή γλυκό, αλλά και προβληματίζονται για τη συχνότητα με την οποία πρέπει να καταναλώνεται και για τη διατροφική του αξία...

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΦΑΓΗΤΟ

Παστίτσιο

   Το αγαπημένο μου φαγητό είναι το παστίτσιο!
   Μου αρέσει πολύ, γιατί ο συνδυασμός της μακαρονάδας με τον κιμά, με την ωραία μπεσαμέλ και την κρούστα με κεφαλοτύρι τριμμένο που γίνεται τραγανό... μιαμ μιαμ… είναι τέλειος! Ένα ωραίο κομμάτι παστίτσιο χορταίνει την κοιλίτσα μου...
   Βέβαια, για να πω την αλήθεια, το παστίτσιο μπορεί να είναι σπιτικό φαγητό, αλλά δεν είναι και το πιο υγιεινό (επειδή είναι μάλλον βαρύ και έχει αρκετές θερμίδες), γι’ αυτό και το τρώω περίπου 2-3 φορές τον μήνα.
   Πάντως, πιστεύω πως η διατροφική του αξία είναι πολύ καλή, εφόσον είναι ένα παραδοσιακό φαγητό με λάδι. Με την προϋπόθεση ότι τρως μέτρια ποσότητα και όχι πολύ συχνά, είναι μια χαρά για ένα απολαυστικό μεσημεριανό γεύμα από τα χεράκια της μαμάς...
Χ. Θοδωρής
Μακαρόνια με σάλτσα

   Το αγαπημένο μου φαγητό λέγεται spaghetti napolitain ή μακαρόνια με σάλτσα. Μου αρέσει γιατί είναι νόστιμο, φτιάχνεται με φρέσκα υλικά και μπορείς εύκολα να το μαγειρέψεις. 
   Τα μακαρόνια δεν κάνουν κακό στον οργανισμό μας, αλλά πρέπει να τα τρώμε με μέτρο. Εγώ τρώω μακαρόνια με σάλτσα δυο φορές το μήνα περίπου.
   Η διατροφική αξία αυτού του φαγητού είναι μέτρια και με μικρή, σχετικά, θερμιδική αξία. Τα ζυμαρικά είναι πλούσια σε υδατάνθρακες και η σάλτσα ντομάτας περιέχει, εκτός των άλλων, αντιοξειδωτική βιταμίνη C και λυκοπένιο. Εξάλλου το τυρί, με το οποίο συνήθως συνοδεύουμε αυτό το πιάτο, περιέχει πρωτεΐνες και ασβέστιο.
   Γι’ αυτό μου αρέσουν τα μακαρόνια με σάλτσα, γιατί είναι ένα νόστιμο και υγιεινό φαγητό!
Π. Χρήστος 
Μακαρόνια με κιμά

   Το αγαπημένο μου φαγητό είναι τα μακαρόνια με κιμά. Αν και δεν τα τρώω πολύ συχνά, μου αρέσουν ιδιαίτερα. Λατρεύω τη γεύση των μακαρονιών και του κιμά συνδυασμένη με το τριμμένο κεφαλοτύρι. Σκέτη απόλαυση! Απόλαυση που προσφέρει πολλά θρεπτικά συστατικά, υδατάνθρακες και πρωτεΐνες, φυσικά με την προϋπόθεση ότι τα τρως με μέτρο...
   Κατά τη γνώμη μου, δεν πρέπει να τα τρώμε παραπάνω από μια φορά την εβδομάδα, γιατί, αν και πλούσιο σε χρήσιμα για τον οργανισμό μας συστατικά, είναι και ένα φαγητό που, αν καταναλώνεται συχνά, μπορεί να μας παχύνει! 
   Πάντως, εγώ πάντα θα αγαπώ τα μακαρόνια με κιμά!
Τ. Ολυμπία 
Γύρος

   Δε μου αρέσουν καθόλου τα fast food… Ωστόσο, η αγαπημένη μου τροφή, η οποία βρίσκεται μοσχομυριστή μέσα στα αγαπημένα μου μαγαζιά (που ευτυχώς υπάρχουν πολλά) δεν είναι άλλη από τον γύρο σε σάντουιτς, με πατάτες, κρεμμύδι και κέτσαπ. Τρελαίνομαι για γύρο, επειδή είναι εξαιρετικά γευστικός και αισθάνομαι πανευτυχής όταν ακούω τη μαμά να ρωτάει τι προτιμάμε να φάμε από έξω. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα ζήσω χωρίς κρέας, και μάλιστα λίγο λιπαρό... 
   Βέβαια, λόγω του ότι ο γύρος δεν είναι και ό,τι πιο υγιεινό υπάρχει, δεν τον καταναλώνω ιδιαίτερα συχνά. Μέσα στον μήνα το πολύ να φάω τρεις φορές... Πιστεύω πως ο γύρος δεν είναι ιδιαίτερα θρεπτικός. Μάλιστα, θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί πως δεν έχει τίποτα να προσφέρει εκτός από ωραία γεύση σε αυτόν που τον καταναλώνει. 
   Για να θεωρηθεί η διατροφή μου ισορροπημένη, σωστή και υγιεινή θα πρέπει δυστυχώς να γεύομαι τον αγαπημένο μου γύρο μόνο μία φορά τον μήνα… Όμως δεν πειράζει, γιατί έτσι τον λαχταρώ περισσότερο κάθε φορά! 
Χ. Νεφέλη
ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Σοκολάτα

   Το αγαπημένο μου γλυκό είναι φυσικά, τι άλλο, η σοκολάτα γάλακτος! Είναι το πιο γνωστό γλυκό παγκοσμίως, το αγαπημένο σνακ εκατομμυρίων ανθρώπων. Η γλυκιά γεύση της και η απαλή υφή της σε μαγεύουν. Είναι απλά υπέροχη! Επιπλέον, μπορείς να παρασκευάσεις πολλά γλυκά με βάση τη σοκολάτα, κι έτσι ποτέ δε βαριέσαι τη γεύση της... 
   Ωστόσο, καλό θα ήταν να μην καταναλώνουμε αρκετά συχνά σοκολάτα, διότι είναι πλούσια σε θερμίδες, που αυξάνουν το σωματικό βάρος μας. Επιπλέον, δεδομένου ότι η σοκολάτα περιέχει ζάχαρη, όπως και όλα τα γλυκά άλλωστε, είναι κακή για την υγιεινή των δοντιών. Βέβαια, έχει και ευεργετικές ιδιότητες, καθώς «ξεθολώνει» το μυαλό μετά από πολλές ώρες διαβάσματος, αλλά και βοηθά στην καταπολέμηση του άγχους. 
   Όπως και να ’χει, η σοκολάτα θα έχει πάντοτε μία ξεχωριστή θέση στην καρδιά μας και δε θα πάψει ποτέ να είναι το αγαπημένο γλυκό πολλών ανθρώπων! 
Π. Ελένη
Παγωτό

   Το αγαπημένο μου γλυκό είναι το παγωτό! Μου αρέσει, γατί είναι πολύ δροσιστικό και υπάρχει σε τεράστια ποικιλία γεύσεων. Επίσης, με ευχαριστεί πολύ να το τρώω το καλοκαίρι, που οι θερμοκρασίες φτάνουν στα ύψη. Είναι μια πηγή δροσιάς και απόλαυσης! 
   Αν και είναι το αγαπημένο μου γλυκό, δεν το καταναλώνω πολύ συχνά τον χειμώνα, αλλά το καλοκαίρι το απολαμβάνω καθημερινά. 
   Δυστυχώς, τα παγωτά περιέχουν μεγάλες ποσότητες λιπαρών και θερμίδων, επομένως είναι πολύ παχυντικά. Ένα ακόμη συστατικό τους, η ζάχαρη, προκαλεί τερηδόνα στα δόντια. Από την άλλη, έχουν πλούσια ενεργειακή και θρεπτική αξία, ειδικά όταν παρασκευάζονται από φρέσκο γάλα. 
   Φαίνεται πως για να βελτιώσω τη διατροφή μου θα πρέπει να περιορίσω τα παγωτά! Για να δούμε τι θα γίνει το καλοκαίρι…
Τ. Μαρκέλλα

Άλλοι/ες παρουσιάζουν τη σχέση που έχουν αγαπημένοι ήρωες κόμικς με το φαγητό με το οποίο τους έχουμε συνδέσει...

ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΙ ΗΡΩΕΣ ΚΟΜΙΚΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ

Οβελίξ
Αστερίξ… πείνασα!
Θα έτρωγα τώρα ένα αγριογούρουνο!

Ποπάυ
Το σπανάκι σε κάνει δυνατό...

Για σκεφτείτε, τι έκανε ο Ποπάυ; Σε κάθε δύσκολη στιγμή έβγαζε την κονσέρβα με το σπανάκι και στο λεπτό την καταβρόχθιζε! Αμέσως οι μύες του μεγάλωναν τόσο, ώστε να μπορεί να εξουδετερώνει τους αντιπάλους του. Το σπανάκι είναι πλούσια πηγή βιταμινών. Περιέχει επίσης αρκετή ποσότητα ασβεστίου, καλίου και μαγνησίου. Επιπρόσθετα, είναι πολύ καλό για τη σωστή λειτουργία του εντέρου και δρα κατά της αναιμίας. 

Μαφάλντα
Σούπα… μπλιαχ!!

Η Μαφάλντα απεχθάνεται τη σούπα και προσπαθεί να βρει τρόπους να την ξεφορτωθεί! Κι όμως, οι σούπες έχουν μεγάλη διατροφική αξία. Ζεστές σούπες καταναλώνονται κυρίως τον χειμώνα, καθώς αυξάνουν τη θερμοκρασία του σώματος. Στην παραδοσιακή ιατρική συνιστώνται για την πρόληψη και θεραπεία ασθενειών, καθώς οι υδατοδιαλυτές ουσίες που περιέχουν απορροφώνται εύκολα από τον οργανισμό, ενισχύοντας το ανοσοποιητικό σύστημα.

Λιχούδης
Ας πάρουμε και μια τουρτίτσα για τον δρόμο!

Πόλντο
Θα πάρω ένα ακόμα χάμπουργκερ… Ευχαριστώ!

Ο Πόλντο τρώει συνέχεια χάμπουργκερ, γι’ αυτό και είναι υπέρβαρος...

Σεραφίνο
Το πιο καλό το φαγητό… είναι κοτόπουλο ψητό!!

Γουίνι
Αχ, μου τελείωσε το μέλι…

Μπαγκς Μπάνι
Μμμ, ωραία νόστιμα καρότα!

Γκάρφιλντ
Πίτσα!

O Γκάρφιλντ, ο γνωστός τεμπέλης γάτος, λατρεύει την πίτσα! Τρώει καθημερινά πίτσες και λαζάνια, χωρίς να δίνει ούτε ψίχουλο στους γύρω του… Η πίτσα αποτελείται από ψημένη ζύμη και μείγμα λαχανικών ή και αλλαντικών. Περιέχει ποικιλία συστατικών: άμυλο από τη ζύμη, λίπη από το ελαιόλαδο και το βούτυρο, πρωτεΐνες από τα αλλαντικά, αλλά και λαχανικά.
Κάτι ξέρει ο Γκάρφιλντ!
Εικόνες - λεζάντες: Σ. Ιουλία
Σχόλια: Φ. Χριστίνα

...Αλλά και γράφουν με κέφι και χιούμορ διαλόγους μεταξύ γονέων - παιδιών σχετικούς με τη σωστή διατροφή και γενικά τον υγιεινό τρόπο ζωής.

Tι θα φάμε σήμερα μαμά;
(Στην κουζίνα ενός διαμερίσματος, λίγο πριν το μεσημέρι. Είναι Σάββατο, κι έτσι τα παιδιά είναι στο σπίτι...)
- Καλημέρα, μαμά!
- Τι καλημέρα, παιδάκι μου! Έντεκα πήγε!
- Ε, καλά! Δεν είναι και μεσημέρι! Η μεγάλη μου αδελφή ακόμα κοιμάται…
- Άντε, πότε θα φας πρωινό;
- Δε θέλω! Δεν πεινάω!
- Άρχισες τις ανοησίες! Τι έχουμε πει για τη σημασία του πρωινού;
- Πάλι κήρυγμα, καλέ μαμά; Το ’χω μάθει απ’ έξω! «Το πρωί να τρως σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν άρχοντας και το βράδυ σαν ζητιάνος!».
- Αφού το ξέρεις, δεσποινίς μου, γιατί με πονοκεφαλιάζεις; Τα δημητριακά σου, και γρήγορα! Χρειάζεσαι φυτικές ίνες και σίδηρο!
- Εντάξει, αρκεί να σταματήσεις τη μουρμούρα!
Μανουλίτσα, μου στύβεις κι ένα χυμό πορτοκάλι; Η βιταμίνη C που λέγαμε τις προάλλες;
- Άσε τα καλοπιάσματα, μικρή! Φέρε τα πορτοκάλια και σβέλτα… Σε μια ώρα έχεις προπόνηση και πρέπει να χωνέψεις ό,τι φας!
- Τρώω, καλέ μαμά! Τι μαγειρεύεις εκεί;
- Καθαρίζω φασολάκια! Μετά θα καθαρίσω και τα μπαρμπούνια. Λέω να τα τηγανίσω!
- Τι λες τώρα! Μου τρέχουν τα σάλια! Δε βλέπω την ώρα! Ψάρι και φασολάκια; Δε θα ’μαι εδώ το μεσημέρι. Κάτι μου έτυχε!
- Δε θα λέω συνέχεια τα ίδια! Καλά το δικό μου κήρυγμα, το μάθημα της οικιακής οικονομίας, της βιολογίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας, όλα αυτά δε σου λένε τίποτα; Μόνο να παίρνεις άριστα; Τίποτα δε θυμάσαι;
- Πάλι ψαχουλεύεις τα βιβλία μου; Έλεος! Θέλω κάτι νόστιμοοοοο! Να παραγγείλουμε κάτι; Να μην κουραστείς, μανουλίτσα!
- Δε με τουμπάρεις, μικρή! Στην ηλικία της ανάπτυξης είσαι! Το σώμα σου χρειάζεται ό,τι θρεπτικότερο για να δυναμώσει!
- Γιατί, το χάμπουργκερ δε θα με δυναμώσει;
- Και βέβαια όχι! Είναι μέσα στα συντηρητικά, που μας δηλητηριάζουν, και χρησιμοποιούν αμφίβολης ποιότητας κρέας! Ενώ το ψάρι είναι φρεσκότατο, χωρίς κακά λιπαρά και γεμάτο πρωτεΐνες για τους μυς σου!
- Και τα φασολάκια; Γιατί μου το κάνεις αυτό; Δε μ’ αγαπάς καθόλου;
- Άρχισαν και οι γαλιφιές! Δε με ρίχνεις, κορούλα μου! Τα φασολάκια περιέχουν ιχνοστοιχεία και βιταμίνες που είναι απαραίτητες για τον οργανισμό μας! Θα ετοιμάσω και μια υπέροχη σαλάτα με καρότο και λάχανο, που σου αρέσει!
- Μμμμ! Η κατάσταση καλυτερεύει! Και ξέρω πολλά για τις βιταμίνες των λαχανικών, μη νομίζεις… Μάλιστα μερικά μου αρέσουν κιόλας! Θα ετοιμάσεις κι εκείνη τη σος με μέλι και σουσάμι που με ξετρελαίνει;
- Βλέπω ύψωσες σημαία ανακωχής, αρχίζουν λοιπόν οι διαπραγματεύσεις!
Εσύ θα φας το ψαράκι και τα φασολάκια;
- Πρέπει να το σκεφτώ! Χρειάζομαι κάτι ακόμη! Μήπως λίγες πατατούλες τηγανητές;
- Έγινε! Κάτι άλλο;
- Έχουμε τίποτα γλυκό;
- Τα χαλάμε τώρα! Τα λιπαρά δεν προσφέρουν τίποτα! Η ζάχαρη, κοριτσάκι μου, είναι σκέτη καταστροφή!
- Ναι, αλλά χρειάζομαι και το γλυκό! Είμαι παιδί, μην το ξεχνάς… Ο εγκέφαλός μου το έχει ανάγκη!
- Μόνο αν είναι υγιεινό θα το δεχτώ! Αυτό είναι κόκκινη γραμμή!
- Ουάου, που θα ’λεγε κι ο Βαρουφάκης! Μαμά, μη μου κάνεις τη Μέρκελ!
- Λοιπόν, μικρή μου, θα συμβιβαστείς! Με χρειάζεσαι, γιατί σε λίγες ώρες θα πεινάς σα λύκος… Μπορώ να σου κάνω ένα χαλβαδάκι με μέλι αντί για ζάχαρη ή θα φας ένα γιαούρτι φρούτων. Τέλος! Ντύσου για την προπόνηση!
- Είσαι γλύκα! Είδες τι κάνει η σκληρή διαπραγμάτευση, μανούλα;
Π. Χριστίνα

Στο γυμναστήριο, γρήγορα!
Ένας αγανακτισμένος γιος προσπαθεί να πείσει τον πατέρα του να ασχοληθεί με τη γυμναστική…
-Μητέρα, πατέρα, θα ήθελα να σας μιλήσω για ένα θέμα που με απασχολεί, είπε σοβαρά ο Αντρέας.
-Τι είναι, παιδάκι μου; ρώτησε ανήσυχη η μαμά του, η κυρία Νέλλη. Μη μας κρατάς σε αγωνία…
-Μην ανησυχείς, μαμά, όλα θα γίνουν στην ώρα τους, της απάντησε. Το θέμα της σημερινής μας συζήτησης είναι... η απολύτως καμία σχέση του μπαμπά με την άθληση. Μπαμπά, γιατί δεν ξεκινάς γυμναστήριο;
-Βρε παιδί μου, είπε ο πατέρας γλυκά, ξέρεις πόσο δύσκολο είναι; Εγώ δεν ήμουν ποτέ αθλητικός τύπος, για να μην πω ότι δεν έχω και χρόνο. Άλλωστε, δεν το χρειάζομαι…
-Ε, μπαμπά! Ας σοβαρευτούμε λίγο… Όχι και δεν το χρειάζεσαι!
-Μα δεν τρώω σχεδόν τίποτα…
-Τρως, Γιάννη μου, τρως, είπε η κυρία Νέλλη.
-Τρώω εγώ! αντέδρασε ο κύριος Γιάννης. Που όταν πάμε σε ένα εστιατόριο δεν προλαβαίνω να φάω! Τα τρώτε όλα εσείς…
-Ναι, καλά... Ας επανέλθουμε στο ζήτημά μας. Μπαμπά, πρέπει να ξεκινήσεις να γυμνάζεσαι. Και αν δε θέλεις να πας σε γυμναστήριο, υπάρχουν τόσο πολλά αθλήματα…
-Μα, εγώ..., είπε ο κύριος Γιάννης.
-Δεν ακούω τίποτα! του αντιμίλησε ο Αντρέας. Θα ξεκινήσεις να γυμνάζεσαι, όπως και να έχει.
-Ναι, ναι, δίκιο έχει το παιδί, Γιάννη! συμφώνησε η μητέρα.
-Καλά, θα ξεκινήσω, αλλά θα έρθει και η μαμά σου μαζί μου!
-Εγώ! Με τίποτα.., έφερε την αντίρρησή της και η κυρία Νέλλη.
-Αλήθεια, η γυμναστική θα κάνει καλό και σους δυο σας! Έκλεισε, λοιπόν… Από αύριο ξεκινάτε γυμναστήριο. Εγώ πάω να πάρω τηλέφωνο για να κάνω την εγγραφή και να ρωτήσω τις ώρες λειτουργίας και εσείς πηγαίνετε να αγοράσετε αθλητικές φόρμες. Και γρήγορα!
Π. Ελένη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.