Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2019

Να 'σαι καλά, δάσκαλε!

Στο πλαίσιο της διδασκαλίας του διηγήματος του Γιώργου Ιωάννου "Να 'σαι καλά, δάσκαλε!", οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ Γυμνασίου ζωγράφισαν...

Η διδασκαλία των δημοτικών τραγουδιών
 
Κ. Φερσαή, Β1
Δύο διαφορετικά μοντέλα διδασκαλίας...
Γ. Κωνσταντίνα, Β1

Έγραψαν μια σελίδα στο ημερολόγιο του δασκάλου του διηγήματος... 

Αγαπητό μου ημερολόγιο, 
   Σήμερα, που είχε καλό καιρό, πήγαμε εκδρομή στην εξοχή. Βλέποντας το ενδιαφέρον μου να γνωρίσω τον τόπο που επισκεφθήκαμε, οι καινούριοι μαθητές μου προσφέρθηκαν με προθυμία να με ξεναγήσουν. Η φύση σ’ αυτή τη γωνιά της Ελλάδας όπου έχω βρεθεί να διδάσκω φέτος είναι υπέροχη! Αλλά η καλύτερη στιγμή της εκδρομής ήταν όταν πια καθίσαμε στη σκιά ενός μεγάλου δέντρου. Τα παιδιά με περιτριγύρισαν και εγώ τους ζήτησα να μου μιλήσουν για το μέρος όπου βρισκόμασταν. Αυτό που ακολούθησε ήταν καταπληκτικό! Και τι δεν άκουσα… Ιστορίες, παραμύθια, όμορφα ανέκδοτα! Έμαθα τα διάφορα ονόματα των χωραφιών, των βράχων, των πηγών, ακόμα και του γερο-πλάτανου που μας φιλοξενούσε στον ίσκιο του! Μάλιστα, τα παιδιά σε κάποια στιγμή άρχισαν να τραγουδάνε δημοτικά τραγούδια του τόπου. Περάσαμε τέλεια! 
   Παρατήρησα βέβαια ότι στην παρέα μας ήταν και ένας από τους μαθητές που ήρθαν στο σχολείο φέτος από την πόλη, όπως κι εγώ. Ο καημένος, κοιτούσε τους συμμαθητές του κατάπληκτος, με το στόμα ανοιχτό… Φαινόταν ότι ενδιαφέρεται πολύ γι’ αυτά που λέγαμε, ότι θα ήθελε κι αυτός να πάρει μέρος στην κουβέντα, αλλά προφανώς δεν ήξερε τι να πει. Δε μου κάνει εντύπωση… Και οι μαθητές μου πέρσι στην Αθήνα δεν είχαν ιδέα για τη λαϊκή παράδοση. Αυτό το παιδί όμως θέλει να μάθει. Θα φροντίσω γι’ αυτό…
   Στον δρόμο του γυρισμού μου ήρθε μια ωραία ιδέα: γιατί να μη βάλω σαν εργασία στους μαθητές μου να καταγράψουν όλα αυτά τα ωραία που μου είπαν στην εκδρομή; Και ίσως να ρωτήσουν και στο χωριό, γιαγιάδες, παππούδες, διάφορες θείες, για να μαζέψουμε και άλλο λαογραφικό υλικό; Ο λαϊκός πολιτισμός της περιοχής είναι πραγματικός θησαυρός!
   Είμαι τόσο ενθουσιασμένος με τον τόπο, με τα παιδιά, με την ιδέα μου - που θα τη βάλω άμεσα σε εφαρμογή! Πόσο τυχερός είμαι που βρέθηκα να διδάσκω φέτος εδώ! 
Γ. Μυρσίνη - Κ. Χριστίνα - Κ. Φερσαή, Β1

Αγαπητό ημερολόγιο,
   Οι κόποι μου φαίνεται πως απέδωσαν! Στο μάθημα των Νέων Ελληνικών μπήκαμε πια στα δημοτικά τραγούδια. Έφερα από το σπίτι μου στο σχολείο δίσκους και, μόλις τελείωσα το μάθημα του βιβλίου, τους ακούσαμε στην τάξη. Έβλεπα ήδη το ενδιαφέρον των παιδιών για τον λαϊκό πολιτισμό, αλλά αυτό που έγινε σήμερα ήταν το κάτι άλλο! Ενώ ακούγαμε, άρχισα να σιγοτραγουδάω και παρακίνησα τα παιδιά να τραγουδήσουν μαζί μου. Η ανταπόκρισή τους δεν περιγράφεται! Γρήγορα ξεπέρασαν τους αρχικούς τους δισταγμούς και άρχισαν να συμμετέχουν με ενθουσιασμό. Μάλιστα, μερικά που είχαν καλή φωνή ζήτησαν από μόνα τους να πούνε τραγούδια του τόπου. Κατασυγκινήθηκα… Ειδικά τη στιγμή που κάποιοι μαθητές, αγόρια και κορίτσια, σηκώθηκαν και άρχισαν να χορεύουν, δάκρυσα. Μόνο στο τέλος, όταν τα παιδιά χειροκρότησαν αυθόρμητα, ανησύχησα μήπως με τα τραγούδια, τους χορούς και τα χειροκροτήματα είχαμε ενοχλήσει τις άλλες τάξεις, μήπως τις αποσπούσαμε από το μάθημά τους. Πάντως, οι μαθητές μου χαμογελούσαν κάπως πονηρά. Ποιος ξέρει τι να σκέφτονταν…
   Χαίρομαι πολύ που κατάφερα να μεταδώσω στα παιδιά την αγάπη μου για τα δημοτικά τραγούδια! Αύριο θα φέρω στο σχολείο σλάιντς, για να τους δείξω τόπους, παραδοσιακές φορεσιές και σπίτια, ώστε να αποκτήσουν μια συνολική αντίληψη για τον λαϊκό μας πολιτισμό.
Μ. Έλενα, Β3

Αγαπημένο μου ημερολόγιο, 
   Πήρα μια σύγχυση σήμερα! Ενώ οι ντόπιοι μαθητές μού έφεραν καταπληκτικά πράγματα στη δραστηριότητα που τους έβαλα, να συλλέξουν από το χωριό διάφορα έθιμα, παραμύθια και δημοτικά τραγούδια του τόπου, τα δύο παιδιά που ήρθαν από την πόλη τα έκαναν θάλασσα… 
   Ο Γιώργος, που είναι καλός μαθητής και πάντα προσέχει στο μάθημα, αντέγραψε μερικά δημοτικά τραγούδια από τη συλλογή του αγαπημένου μου Νικολάου Πολίτη και μου τα παρουσίασε σαν δική του εργασία. Μα τι περίμενε; Να μην το καταλάβω; Δε θα του πέσει η μύτη να προσπαθήσει να μαζέψει και τίποτα από το χωριό! Αν δυσκολευόταν, δεν είχε παρά να ζητήσει τη βοήθειά μου. 
   Ωστόσο, δε συγχύστηκα τόσο μ’ αυτό το παιδί. Αυτά που μου έφερε ήταν τουλάχιστον δημοτικά τραγούδια… Εκεί που βγήκα από τα ρούχα μου ήταν όταν είδα το τετράδιο του Παύλου. Μα να μου φέρει το «Την ώρα που περνούσε το οργανάκι» του Αττίκ για δημοτικό τραγούδι; Από πού και ως πού, Χριστέ μου; Μυστήριο μέγα! Αυτό το παιδί δεν κατάλαβε τίποτα απολύτως. Κρίμα στα τόσα και τόσα που έχουμε πει ως τώρα! Μάλλον πρέπει να το πάρω απόφαση ότι, παρά τις προσπάθειές μου, κάποια παιδιά θα παραμείνουν πλήρως αποκομμένα από τον λαϊκό πολιτισμό μας…
Κ. Χριστίνα, Β3

Άλλοι/ες προτίμησαν να υιοθετήσουν τον ρόλο ενός από τους μαθητές/τριες και να γράψουν στο ημερολόγιό του/της...

Αγαπητό ημερολόγιο, 
   Εκδρομή σήμερα! Η πρώτη μαζί με τον αγαπημένο μας φιλόλογο! Περάσαμε πολύ ωραία… Όλοι μαζευτήκαμε γύρω του και πιάσαμε την κουβέντα. Είναι τόσο προσιτός άνθρωπος, που μιλάμε μαζί του σαν φίλοι! Ξέρουμε πια πόσο αγαπάει τον τόπο μας και πόσο τον ενδιαφέρει να μάθει τα πάντα γι’ αυτόν κι έτσι δεν αργήσαμε να αρχίσουμε τις ιστορίες και τους θρύλους για το μέρος όπου είχαμε πάει εκδρομή. Όλοι είχαμε κάτι να πούμε, κι αυτό μας έκανε εντύπωση. Από πού τα μάθαμε όλα αυτά; Από μικροί βέβαια τα ακούγαμε να τα λένε οι μεγαλύτεροι, αλλά δεν ξέραμε καλά καλά πως τα ξέρουμε! Μάλιστα, σε κάποια στιγμή πήρα θάρρος και τραγούδησα ένα παραδοσιακό τραγούδι, που έλεγε ο παππούς μου. Ο καθηγητής μας έλαμπε από χαρά! Μας είπε ότι η παράδοση του τόπου μας είναι θησαυρός και ότι σε λίγο που θα μπούμε στα δημοτικά τραγούδια στο μάθημα των Νέων Ελληνικών θα μας βάλει να καταγράψουμε αυτά που είπαμε και να μαζέψουμε κι άλλα από τους συγγενείς μας. Και να φανταστείς πως εμείς ως τώρα ντρεπόμασταν για τα εθίματα και τα τραγούδια μας, νομίζοντας πως είναι παλιατζούρες… 
   Με τον ενθουσιασμό και το ενδιαφέρον του για τη λαϊκή μας παράδοση ο άνθρωπος αυτός μας έκανε να την ξαναθυμηθούμε και να νιώθουμε περήφανοι γι’ αυτήν. Να ’σαι καλά, δάσκαλε! 
Π. Ιωάννα, Β2

Αγαπημένο μου ημερολόγιο,
   O φιλόλογος που ήρθε φέτος στο σχολείο μας δεν είναι σαν τους άλλους καθηγητές. Μέχρι τώρα, τα ίδια και τα ίδια. Βαρετό μάθημα, κατάλογος, φωνές, παρατηρήσεις… Αλλά αυτός ο καθηγητής μιλάει στην καρδιά μας! Είναι φιλικός μαζί μας και μας φέρεται με ευγένεια. Δε μονολογεί συνέχεια στο μάθημα, αλλά δίνει και σε μας τον λόγο και ενδιαφέρεται να ακούσει τις απόψεις μας. Είναι ένας άνθρωπος με πολλές γνώσεις, αλλά το κυριότερο είναι πως έχει τις πιο δημιουργικές ιδέες προκειμένου να μας τις μεταλαμπαδεύσει. 
   Στο μάθημα των Νέων Ελληνικών χρησιμοποιεί τον πιο σύγχρονο και πρωτοποριακό τρόπο διδασκαλίας. Μας φέρνει από το σπίτι του του κόσμου τα πράγματα! Δίσκους, μαγνητόφωνα, σλάιντς, εκείνο, το άλλο… Μέσα στην τάξη ακούμε δημοτικά τραγούδια και μας παρακινεί να τραγουδάμε κι εμείς, ακόμα και να χορεύουμε! Το μόνο που τον προβληματίζει είναι μήπως ανησυχήσουμε τις άλλες τάξεις. Πού να ήξερε τι γίνεται με κάτι άλλους καθηγητές, τι φωνές και τι κακό, και βέβαια χωρίς χορούς και τραγούδια…
   Με την ξεχωριστή προσωπικότητά του και με τον τρόπο που διδάσκει, ο φιλόλογός μας έχει καταφέρει να μας κινήσει το ενδιαφέρον για το μάθημά του και να μας κάνει να θέλουμε να μάθουμε όλο και περισσότερα για τον λαϊκό μας πολιτισμό. Είναι με διαφορά ο καλύτερος καθηγητής… Πόσο χαίρομαι που είχαμε την τύχη να αναλάβει το τμήμα μας! 
Α. Ρουμπίνα, Β1

Καλό μου ημερολόγιο,
   Ποιος να μου το ’λεγε πως εγώ θα έκανα με χαρά μια εργασία για το σχολείο; Όμως αυτό που μας έβαλε να κάνουμε ο καινούριος φιλόλογός μας μου άρεσε πολύ! Ήθελε, λέει, να μαζέψουμε δημοτικά τραγούδια, παραμύθια και έθιμα από το χωριό μας… Πήγα λοιπόν και ρώτησα τη γιαγιά μου. Άλλο που δεν ήθελε κι αυτή (ξέρεις πώς είναι οι γιαγιάδες!) κι άρχισε να μου λέει ένα σωρό πράγματα. Δεν ήξερα τι να πρωτογράψω! Πιστεύω πως αύριο θα παρουσιάσω στη τάξη (για πρώτη φορά στα χρονικά…) μια πολύ καλή εργασία. 
   Λες να γίνω κι εγώ καλός μαθητής; Πάντως, στο μάθημα του αγαπημένου μου καθηγητή θα το προσπαθήσω!
Ν. Φίλιππος, Β1

Αγαπητό μου ημερολόγιο,
   Είμαι πραγματικά ενθουσιασμένη με τον νέο μας φιλόλογο! Είναι υπέροχος άνθρωπος… Με την αγάπη του για μας και με την όρεξη που έχει για δουλειά έχει δώσει ζωή στην τάξη. Για φαντάσου, όλοι τον ακούμε με ενδιαφέρον και θέλουμε να συμμετέχουμε στο μάθημά του. Δεν έχει καμία σχέση με τους άλλους καθηγητές! Ο τρόπος διδασκαλίας του είναι πολύ ιδιαίτερος. Σήμερα μας έβαλε να ακούσουμε δημοτικά τραγούδια και μάλιστα μας ενθάρρυνε να τραγουδήσουμε και χορέψουμε. Ήταν μια μοναδική στιγμή που θα μας μείνει αξέχαστη! Στο διάλειμμα οι μαθητές από το διπλανό τμήμα μας ρώτησαν γατί ακουγόταν χειροκροτήματα από την τάξη μας και, όταν τους είπαμε τι κάναμε, έμειναν με το στόμα ανοιχτό!
   Αυτός ο καθηγητής έχει αλλάξει τον τρόπο που βλέπω (όχι μόνο εγώ, αλλά και όλοι οι μαθητές του) το σχολείο, τα μαθήματα και τη λαϊκή μας παράδοση. Μακάρι να τον έχουμε και του χρόνου…
Μ. Μαρία, Β1

...Ή να γράψουν στο ημερολόγιο ενός άλλου καθηγητή ή ενός ντόπιου.

Από το ημερολόγιο ενός άλλου καθηγητή
Αγαπητό ημερολόγιο, 
   Άλλη μια σχολική χρονιά άρχισε… Μόνο που φέτος έχουμε κάποιες αλλαγές στον σύλλογο των διδασκόντων. Μετά από χρόνια που είμαστε οι ίδιοι καθηγητές στο σχολείο, μας ήρθε από την Αθήνα ένας καινούριος φιλόλογος. Από την πρώτη ματιά μου φάνηκε συμπαθητικός, χαμογελαστός και ευγενικός με όλους. Ωστόσο, αυτό που με έχει βάλει σε σκέψεις είναι η στάση του απέναντι στους μαθητές. Το σχολείο μας φημίζεται σε όλα τα γύρω χωριά για την αυστηρότητα των καθηγητών και την πειθαρχία των μαθητών του. Αλλά αυτός ο νέος καθηγητής φέρεται στα παιδιά σαν να είναι φίλοι! Στα διαλείμματα πάντα τον περιτριγυρίζουν μαθητές και του μιλάνε με οικειότητα… Και ο τρόπος που κάνει το μάθημα είναι τελείως διαφορετικός. Τον βλέπω να κουβαλάει κάθε μέρα από το σπίτι του σλάιντς και δίσκους. Μέσα στην τάξη κάνει προβολές και ακούνε, λέει, δημοτικά τραγούδια! Μάλιστα, τραγουδάνε και χορεύουν κιόλας. Τις προάλλες άκουσα από την τάξη του παλαμάκια! Μα είναι δυνατόν; Απορώ τι μάθημα είναι αυτό… Τα παιδιά πρέπει από μικρά να είναι πειθαρχημένα, ήσυχα και να μάθουν να σέβονται τους καθηγητές τους, γιατί διαφορετικά δε θα σέβονται τίποτα όταν μεγαλώσουν, έτσι δεν είναι;
   Πάντως, οφείλω να αναγνωρίσω ότι οι μαθητές τον λατρεύουν. Πρώτη φορά τους βλέπω να έχουν τέτοια όρεξη για μάθημα! Και ο τρόπος διδασκαλίας του φαίνεται αποτελεσματικός… Η αλήθεια είναι ότι προβληματίζομαι. Μήπως εμείς τόσα χρόνια κάνουμε κάτι λάθος; 
Δ. Γεωργία, Β2

Από το ημερολόγιο ενός ντόπιου
Ημερολόγιό μου,
   Άκου τι έγινε σήμερα! Στο καφενείο, εκεί που πίναμε ήσυχα κι ωραία το καφεδάκι μας, μπήκαν μέσα κάποια γυμνασιόπαιδα κι άρχισαν να μας ρωτάνε για τις παραδόσεις και τα εθίματα του χωριού μας. Ακόμα κι αν ξέρουμε να τους πούμε κανένα δημοτικό τραγούδι εδώ της περιοχής μάς ζήτησαν! Κοίτα να δεις… Εκεί που τα παιδιά δεν έδιναν δεκάρα για τη λαϊκή μας παράδοση κι ερχόντουσαν στο καφενείο μόνο για να τα κεράσουμε κανένα λουκουμάκι… Αλλά ξέρω ποιος ευθύνεται γι’ αυτή την αλλαγή. Δεν είναι άλλος από τον καινούριο τους φιλόλογο, αυτόν τον νεαρό που, αν και πρωτευουσιάνος, δεν είναι καθόλου ακατάδεχτος, μα κάθεται και μιλάει μαζί μας και φαίνεται να νοιάζεται για τα ζητήματα του τόπου μας. Όλοι στο χωριό τον συμπαθούν, αλλά και τα παιδιά φαίνεται πως τα έχει κερδίσει. Να δεις που θα τους έβαλε κάποια εργασία για το σχολείο…
   Μπράβο στον δάσκαλο, που κατάφερε να κάνει τους μαθητές του να ενδιαφερθούν για την παράδοση. Την άλλη φορά που θα περάσει από το καφενείο, θα τον κεράσω ένα τσιπουράκι!
Κ. Βασίλης, Β1

Αγαπητό μου ημερολόγιο, 
   Να που γίνονται και θαύματα! Εκεί που η κόρη μου, η Κατερίνα, μισούσε το σχολείο και πιο πολύ απ’ όλα τα φιλολογικά μαθήματα, τώρα έχει αλλάξει τελείως! Προσπαθεί, ενδιαφέρεται, διαβάζει στο σπίτι… Τις προάλλες ζήτησε από τη γιαγιά της να θυμηθεί κάποια από τα παραμύθια που της έλεγε όταν ήταν μικρή, για να τα καταγράψει για μια εργασία που τους έβαλε ο φιλόλογός τους. Η κόρη μου τον έχει συμπαθήσει πολύ και κάθε μέρα, όταν έρχεται από το σχολείο, μου λέει τα καλύτερα λόγια γι’ αυτόν και για τα μαθήματά του. Μάλιστα, σήμερα μου είπε ότι σκέφτεται κι αυτή να γίνει φιλόλογος! 
   Τι να πω; Αύριο κιόλας θα πάω στο σχολείο για να γνωρίσω αυτό τον άξιο δάσκαλο, να τον ευχαριστήσω και να του δώσω τα συγχαρητήριά μου για την καλή δουλειά που κάνει!
Ι. Στέλλα, Β1

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.