Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2014

Πολυσημία των λέξεων - η γλώσσα των νέων

Η πολυσημία των λέξεων, όπως και η ιδιαίτερη γλώσσα των νέων, δημιουργούν συχνά χιουμοριστικές καταστάσεις, τις οποίες "εκμεταλλεύεται" τόσο η διαφήμιση, όσο και η κωμωδία...



Στο πλαίσιο λοιπόν της σχετικής συζήτησης, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου "έπαιξαν" κι αυτοί/ές με την πολυσημία των λέξεων, αλλά και με τη γλώσσα των νέων, δημιουργώντας γελοιογραφίες και γράφοντας χιουμοριστικούς διαλόγους...

Ν. Βασίλης

ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΕΙΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΓΙΑΓΙΑ ΚΑΙ ΕΓΓΟΝΟ

Το τέλειο κινητό
Ε: Γιαγιά, θα μου πάρεις αυτό το κινητό; Καλά, μιλάμε, δεν υπάρχει!!
Γ: Εντάξει, γιαβρί μου, εγώ να στο πάρω… Αλλά πού θα το βρω, αφού δεν υπάρχει;
Τι κατάλαβε η γιαγιά: Το κινητό δεν είναι υπαρκτό.
Τι εννοούσε ο εγγονός: Το κινητό είναι τέλειο.

Ποιος τοίχος;
Ε: Αχ… Έλεος…
Γ: Τι έπαθες, πουλί μου;
E: Ο Νίκος έγραψε πάλι διάφορα στον τοίχο μου…
Η γιαγιά παραξενεμένη πηγαίνει στο δωμάτιο του εγγονού της και κοιτάει τους τοίχους.
Γ: Μα τι λες, παιδί μου; Ο τοίχος είναι φρεσκοβαμμένος…
Ε: Ο μι τζι και τρία λολ, ρε γιαγιά, στο φου μπου, ρε γιαγιά…
Η γιαγιά κάνει τον σταυρό της…
Τι κατάλαβε η γιαγιά: Ο Νίκος έγραψε στον τοίχο του δωματίου.
Τι εννοούσε ο εγγονός: Ο Νίκος έγραψε στη σελίδα του στο facebook.

Ένα... άπαιχτο παιχνίδι!
Ε: Αυτό το παιχνίδι τα σπάει!!
Γ: Κράτα το μακριά από το βάζο! Είναι κειμήλιο από τη Μικρά Ασία!!
Ε: Ρε γιαγιά, σου λέω το παιχνίδι είναι άπαιχτο…
Γ: Θα με τρελάνεις εσύ, παιδί μου… Και τότε πώς το παίζεις;
E: Ώχου, ρε γιαγιά, είσαι ούφο! 
Γ: Δεν πάει άλλο! Θα φωνάξω τον παπα-Χαράλαμπο να έρθει να σε διαβάσει…

Π. Έλενα - Π. Αλεξάνδρα

Αλλά και δημιούργησαν το δικό τους λεξικό!

ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
Αα
Άκυρος = εκτός θέματος, άσχετος
Ανάβουν τα λαμπάκια μου = έχω νεύρα
Άραξε = χαλάρωσε, όλα θα πάνε καλά
Αστέρι = πολύ καλός
Άστα να πάνε = όλα είναι χάλια

Ββ
Βλήτο/τσιμέντο/τούβλο/στόκος = ανόητος, ανίκανος διανοητικά

Δδ
Δάγκωσε τη λαμαρίνα = ερωτεύτηκε
Δε νιώθει = δεν καταλαβαίνει τίποτα, είναι στον κόσμο του
Δεν παλεύεται = μου είναι αφόρητο
Δεν την παλεύω = δεν αντέχω άλλο
Δεν του/της το ’χα = δεν το περίμενα από αυτόν/αυτήν
Δεν υπάρχει = είναι απίστευτο, καταπληκτικό
Δίνε του = φύγε από εδώ
Δώσε πόνο = δώσε τα όλα

Εε
Είμαι πίτα = έχω μεθύσει
Είναι καμένος/το ’χει κάψει = τα εγκεφαλικά του κύτταρα έχουν καταστραφεί
Είσαι αλλού = είσαι στον κόσμο σου 
Είσαι γκάου = είσαι χαζό 
Επικό = θεϊκό, τέλειο
Έφαγα ήττα = έπαθα σοκ
Έφαγα πίκρα = απογοητεύτηκα
Έφαγα φλας = μου ήρθε ξαφνικά
Έφαγα Χ, έριξα Χ = απόρριψη, χυλόπιτα, διακοπή διπλωματικών σχέσεων 

Ζζ
Ζόρικος,- η, -ο = δύσκολος

Θθ
Θόλωσα = κόλλησα, δεν ξέρω τι συνέβη

Ιι
Ισχύει άπειρα = συμφωνώ απόλυτα

Κκ
Κάνε μόκο = σταμάτα να μιλάς
Κάνω τον Κινέζο = κάνω τον ανήξερο
Κάνω πάσα = στέλνω σε κάποιον άλλον
Καστανάς = ασήμαντος, άσχετος
Π.χ. Τι κάνει αυτή με τον καστανά;
Κατέβασα παροχή = αδιαφόρησα
Κόλλησα = κόλλησε, σταμάτησε το μυαλό μου
Κομπλέ = όλα καλά
Κουκουρούκου = ό,τι να’ ναι, δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε
Κουλ = με στυλ
Κούλαρε/κουλάρισε = χαλάρωσε, ηρέμησε
Κόφ’ το = σταμάτα

Λλ
Λεβελιάζω = από το αγγλικό level - ανεβαίνω επίπεδο σε κάποιο online game
Λιώνω = κάνω κάτι για πολλή ώρα

Μμ
Με κάρφωσε = με πρόδωσε
Μου βγήκε η πίστη = κουράστηκα, εξαντλήθηκα
Μου τη δίνει = μου σπάει τα νεύρα 
Μούφα = ψεύτικο - όχι αυθεντικό
Μπάζο = άσχημη κοπέλα

Νν
Νταουνιάσου = κάτσε κάτω

Ξξ
Ξενερώνω = χάνω τη διάθεσή μου
Ξεσαλώνω = διασκεδάζω τρελά

Οο
Ούζο/ούφο = χαζό
Ό,τι να ’ναι = ασυνεννοησία, ανοργανωσιά – για κάποιον που είναι στον κόσμο του 

Ππ
Παίζει κάτι; = συμβαίνει τίποτα; 
Πάσχεις; = είσαι καλά; (ειρωνικά) 
Πες τα = συμφωνώ με αυτά που λες
Πετάω χαρταετό = κάθομαι και δεν κάνω τίποτα 
Πού ’σαι, ρε μαν; = πού είσαι ρε μεγάλε; 

Ρρ
Ρισπέκτ = σεβασμός, θαυμασμός
Π.χ. Εντάξει, το άτομο ξέρει μπάσκετ. Ρισπέκτ!

Σς
Σάπιος = κάποιος που δεν είναι εντάξει
Σαύρα = κοπέλα με άσχημη εμφάνιση 
Σε γράφω = δε σου δίνω σημασία
Σκαλώνω = δυσκολεύομαι
Σπάσε = φύγε
Σπάστηκα = ξενέρωσα, εκνευρίστηκα
Συσιφόνι = ελληνοποίηση του you tube (εσύ + σιφόνι)

Ττ
Τα είδα όλα = έμεινα άφωνος – δυσκολεύτηκα
Τα έχω παίξει = δεν αντέχω άλλο
Τα νεύρα μου = κάτι με εκνευρίζει πολύ
Τάπα = κοντή κοπέλα 
Τα σπάσαμε = μαλώσαμε 
Τέσπα = συντομογραφία του «τέλος πάντων»
Τη βάψαμε = είμαστε σε δύσκολη θέση
Την κάτσαμε = την πατήσαμε
Τα πήρα (στο κρανίο) = εκνευρίστηκα
Τα σπάει = είναι τέλειο
Τι λέει/τι παίζει/τι φάση; = τι γίνεται;
Το έχω! = το γνωρίζω, μπορώ να το καταφέρω
Τον έχεις θάψει = έχεις πει άσχημα λόγια γι’ αυτόν
Τον κόβω = τον κοιτάω εξεταστικά
Τσέκαρέ το = έλεγξέ το 

Φφ
Φ.Ε.Τ.Α. = Φανατική Εκπρόσωπος Της Ασχήμιας
Φορτώνω = νευριάζω
Φλιπάρω = τρελαίνομαι

Και (απαραίτητο συμπλήρωμα)…


ΑΓΓΛΟ-ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
Bb
BRB = Βe Right Back, επιστρέφω αμέσως (γραπτή επικοινωνία)
B.F.F.E = Best Friends For Ever, καλύτεροι φίλοι για πάντα

Ff
F2F = Face to Face, πρόσωπο με πρόσωπο (γραπτή επικοινωνία)

Ll
LOL = Laughing Out Loud, πολύ γέλιο

Οο
ΟΜG = Oh My God, Ω Θεέ μου!

Rr
RTMS = Rota Ti Mana Sou! (γραπτή επικοινωνία)

Tt
TY = Thank you, ευχαριστώ (γραπτή επικοινωνία)

Υy
YOLO = You Only Live Once, ζεις μόνο μια φορά


Για τη σύνταξη του λεξικού συνεργάστηκαν οι μαθητές και οι μαθήτριες Ν. Στέλλα - Μ. Κατερίνα - Μ. Αλέξανδρος - Μ. Γιώτα - Π. Ιωάννα - Π. Αλέξανδρος 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.