Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016

Ένα λεξικό για τη γλώσσα των νέων!

Στο πλαίσιο της συζήτησης για τη γλώσσα των νέων, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου δημιούργησαν το δικό τους Εφηβο-ελληνικό λεξικό, ένα λεξικό της... Νέας Νεοελληνικής γλώσσας!

ΝΕΟ…ΕΛΛΗΝΙΚΟ  ΛΕΞΙΚΟ – ΤΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
Αα
Άκυρος = εκτός θέματος, άσχετος
Άντε γεια = χρησιμοποιείται με πολλούς τρόπους, συνήθως από κάποιον που έχει κερδίσει ή έχει επικρατήσει η γνώμη του
Άραξε = χαλάρωσε

Ββ
ΒΡΜ = βαριέμαι (γραπτή επικοινωνία)

Γγ
Γίναμε μπίλιες = τσακωθήκαμε
Γίνομαι ρόμπα = γίνομαι ρεζίλι
Γλειφτράκι = αυτός που «κολλάει» σε κάποιον και τον κολακεύει

Δδ
Δε λέει = δεν είναι καλό, δεν αξίζει
Δε μασάω = δεν πιστεύω κάτι
Δε νιώθει = δεν καταλαβαίνει τίποτα
Δεν παίζει = αποκλείεται
Δεν την παλεύω = δεν αντέχω άλλο
Δεν του/της το ’χα = δεν το περίμενα από αυτόν/αυτήν
Δεν παίζεται/άπαιχτο = το καλύτερο
Δεν τρέχει τσάι = δεν τρέχει τίποτα
Δεν υπάρχει = είναι καταπληκτικό, φανταστικό
Π.χ. -Δες αυτό το μπλουζάκι. Είναι υπέροχο!
-Πραγματικά, δεν υπάρχει!
Δίνε του = φύγε από εδώ

Εε
Έγινε αλοιφή = μέθυσε
Έγραψε = θα μείνει στην ιστορία, ήταν πολύ ωραίο
Είμαι down = δε νιώθω καλά, είμαι πεσμένος
Είμαι μέσα = θα συμμετέχω
Είσαι αλλού = βρίσκεσαι στον κόσμο σου
Είσαι για format = τα έχεις παίξει και χρειάζεσαι format
Έμεινα παγωτό = έμεινα άφωνος
Επικό = καταπληκτικό (έκφραση θαυμασμού)
Έφαγα σκάλωμα/σκάλωσα = έχασα τα λόγια μου, δυσκολεύτηκα
Έφαγα Χ/ έφαγα πόρτα = απορρίφθηκα

Θθ
Θάβω (κάποιον) = κουτσομπολεύω κάποιον, λέω άσχημα λόγια για κάποιον πίσω από την πλάτη του
Π.χ. Φτάνει πια, τον έθαψες τον άνθρωπο!

Κκ
και καλά = δήθεν
Καις κάρβουνο = είσαι αργός
Καρφώθηκε = προδόθηκε
Κλαίω - κλαίω από τα γέλια = χρησιμοποιείται για να δείξουμε ότι γελάμε πάρα πολύ
Π.χ. Τέλειο ανέκδοτο, κλαίω!
Κόλαρέ με = πάρε με τηλέφωνο
Κομπλέ = όλα καλά
Κουκουρούκου = κάποιος βρίσκεται στον κόσμο του – δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε
Κούλαρε/κουλάρισε = χαλάρωσε, ηρέμησε
Κουφάθηκα = σάστισα από αυτό που είπε κάποιος
Π.χ. Είπε τέτοια βλακεία, που κουφάθηκα…
Κόφ’ το = σταμάτα

Λλ
Λιώνω = γελάω πάρα πολύ (συνώνυμο: κλαίω)
Π.χ.  Έλιωσα με αυτό που είπε ο Γιώργος χθες…
Λούζομαι = αράζω/ξεκουράζομαι

Μμ
Με άφησε κάγκελο = με άφησε άφωνο
Με γράφει = δε μου δίνει σημασία
Με δουλεύεις = μου κάνεις πλάκα
Π.χ. -Πήρα 20 στα Αρχαία!
-Με δουλεύεις; Εγώ τα πήγα χάλια…
Με έχουν στην απ’ έξω = δε με υπολογίζουν
Μένω στην απ’ έξω = δε συμμετέχω σε κάτι
Μέσα είσαι = το κατάλαβες
Μου τη δίνει = με εκνευρίζει, μου σπάει τα νεύρα
Μου την είπε = μου έκανε παρατήρηση, με μάλωσε
Μούφα = ψεύτικο - όχι αυθεντικό
Μπάζο = άσχημη κοπέλα

Ξξ
Ξελαμπικάρω = ξεδίνω για να ξεχαστώ

Οο
Ό,τι να ’ναι = άσχετο, άκυρο – για κάποιον που είναι στον κόσμο του
Ούτε με σφαίρες = αποκλείεται, με τίποτα, για κανέναν λόγο

Ππ
Πετάω χαρταετό = αράζω όλη μέρα
Πλακίζω = κάνω πλάκα
Π.χ. Έλα, μην τρομάζεις, πλακίζω απλά.
Πόπα = τέλεια, ακριβώς όπως το θέλαμε
Π.χ. -Έτοιμο το φαγητό…
-Πόπα!!
Πουλάω μούρη = κάνω φιγούρα - επίδειξη
Πώρο – πώρωση = όταν κάτι είναι πολύ ωραίο

Σσ
Σαρώνεις = είσαι υπέροχος, σκίζεις
Σαύρα/ος = άσχημη κοπέλα/άσχημος
Σιτ-νταουνίσου = κάτσε κάτω
Σκάω μύτη = εμφανίζομαι
Σπάζομαι = εκνευρίζομαι
Σπάσε/στρίβε = φύγε
Στην ψύχρα = στα ίσια

Ττ
Τα έχω παίξει = δεν αντέχω άλλο
Τα πήρα (στο κρανίο) = εκνευρίστηκα
Τα σπάει = είναι πολύ καλό
Τα ’φτυσα = κουράστηκα
Τεσπά = τέλος πάντων
Τζάμι = πολύ καλά, τέλεια
Την έβαψα = είμαι σε μειονεκτική θέση
Π.χ. Δεν έγραψα καλά στο τεστ. Την έβαψα…
Την έχει ακούσει dolby digital = έχει καβαλήσει το καλάμι
Την κάνω = φεύγω
Την κάτσαμε = την πατήσαμε
Την πέταξε = είπε βλακεία, έκανε γκάφα
Τι τρέχει; = τι συμβαίνει;
Το έχει κάψει/ είναι καμένος = έχει κολλήσει με κάτι, το μυαλό του δε λειτουργεί
Π.χ. Παίζει τόσα ηλεκτρονικά, που το έχει κάψει τελείως.
Τον χόρεψε, τον έστειλε για τσάι = τον τρέλανε
Του την έφερε = τον ξεγέλασε
Το ’χω = μπορώ να το καταφέρω
Τπτ = τίποτα (γραπτή επικοινωνία)
Τραβάω λούκι = έχω μεγάλο πρόβλημα, περνάω δυσκολίες
Τρολάρω = κάνω πλάκα (συνώνυμο: πλακίζω)
Τσεκάρω = ελέγχω

Ψψ
Ψήνομαι = είμαι μέσα

Bb
BAE = before anyone else, ο αγαπημένος μας άνθρωπος
BB = αντίο (γραπτή επικοινωνία)
BF/GF = boyfriend/girlfriend - το αγόρι μου, το κορίτσι μου
B.F.F.E = Best Friends For Ever, καλύτερες φίλες για πάντα
Bro = Brother, αδερφέ - φίλε

Ll
LOL = Laughing Out Loud, γελάω πολύ και δυνατά

Οο
ΟΜG = Oh My God, Ω Θεέ μου! - το χρησιμοποιούμε για να δηλώσουμε έκπληξη, θαυμασμό

Tt
Ty (ή thnx) = ευχαριστώ (γραπτή επικοινωνία)

Υy
YOLO = You Only Live Once, ζεις μόνο μια φορά (οπότε κάνε ό,τι σε χαροποιεί)

Για τη σύνταξη του λεξικού συνεργάστηκαν
- από το Γ1: Α. Αλεξάνδρα - Α. Ελισάβετ - Γ. Δήμητρα - Γ. Ειρήνη - Γ. Τατιάνα - Τ. Ασημίνα
- από το Γ2: Κ. Ευμορφία - Κ. Πελαγία - Κ. Θανάσης - Κ. Χριστίνα - Κο. Αλέξανδρος - Κ.  Απόστολος - Κ. Ιωάννα - Μ. Γιάννης
Μπράβο σε όλους και όλες!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.