Τετάρτη 11 Μαρτίου 2020

Τραγούδια για τη Θεσσαλονίκη

Την εικόνα της Θεσσαλονίκης μέσα από τη ματιά των μαθητών της Β΄ Γυμνασίου έρχεται να συμπληρώσει μια παρουσίαση της πόλης μας όπως αποτυπώνεται στα πολλά τραγούδια που έχουν γραφτεί γι’ αυτήν. 

Η Θεσσαλονίκη μέσα από το τραγούδι 
Η πόλη μας, η Θεσσαλονίκη! Τι να πούμε για τη «Νύμφη του Θερμαϊκού», την πόλη του πολιτισμού, των μεγάλων προσωπικοτήτων του πνεύματος και της τέχνης, την πόλη που αγαπήθηκε και που τραγουδήθηκε σε τόσα και τόσα τραγούδια, 
όπως το γνωστό σε όλους Όμορφη Θεσσαλονίκη του Βασίλη Τσιτσάνη, εδώ τραγουδισμένο από τη Γλυκερία…


Είσαι το καμάρι της καρδιάς μου
Θεσσαλονίκη όμορφη, γλυκιά
κι αν ζω στην ξελογιάστρα την Αθήνα 
για σένα τραγουδώ κάθε βραδιά

Ω, ω, όμορφη Θεσσαλονίκη,
ω, ω, τα μαγικά σου βράδια νοσταλγώ

Μέσα στα στενά σου τα σοκάκια 
έζησα τις πιο γλυκές στιγμές
καντάδες χίλιες νύχτες έχω κάνει 
για όλες τις μποέμικες καρδιές

Πάντα με κρατάς στην αγκαλιά σου
πάντα σε θυμάμαι και πονώ
κι αν είμαι τώρα λίγο μακριά σου 
με τον καιρό κοντά σου θα βρεθώ

Ω, ω, όμορφη Θεσσαλονίκη
ω, ω, τα μαγικά σου βράδια νοσταλγώ! 

Το Θεσσαλονίκη μου, μεγάλη φτωχομάνα του Μανώλη Χιώτη. Τραγουδάει ο Στέλιος Καζαντζίδης. 


Θεσσαλονίκη μου, μεγάλη φτωχομάνα 
εσύ που βγάζεις τα καλύτερα παιδιά 
Θεσσαλονίκη μου, μεγάλη φτωχομάνα 
όπου κι αν πάω σ’ έχω πάντα στην καρδιά 

Θεσσαλονίκη μου, ποτέ δε σ’ απαρνιέμαι 
είσ’ η πατρίδα μου, το λέω και καυχιέμαι 

Θεσσαλονίκη, με τα τόσα σου μεράκια 
βγάζεις τα πιο όμορφα κορίτσια στον ντουνιά 
βράδια μποέμικα, τραγούδια στα σοκάκια 
γλέντια, ξενύχτια μες στην κάθε γειτονιά 

Θεσσαλονίκη μου, κι αν είμαι μακριά σου 
πάντα θυμάμαι τ’ όνομά σου το γλυκό 
αχ, πώς νοστάλγησα να ξαναρθώ κοντά σου 
κι ας ξεψυχήσω μπρος τον πύργο το λευκό 

Θεσσαλονίκη μου, ποτέ δε σ’ απαρνιέμαι 
είσ’ η πατρίδα μου, το λέω και καυχιέμαι 

Ή το Θεσσαλονίκη του Γιώργου Ζαμπέτα, εδώ τραγουδισμένο από το Δημήτρη Μητροπάνο… Τόσα συναισθήματα και μια μεγάλη περηφάνια! 


Θα πάρω το αμάξι μου 
στην τσέπη χαρτζιλίκι 
κι απόψε τα μεσάνυχτα 
θα ’ρθω Θεσσαλονίκη 

Θεσσαλονίκη είσαι μία 
στον κόσμο δεν είν’ άλλη 
Θεσσαλονίκη μου γλυκιά 
πού να ’χει τέτοια ομορφιά 
και τα δικά σου κάλλη 

Θεσσαλονίκη μάγισσα 
τραβάς σαν το μαγνήτη 
Θεσσαλονίκη, μάνα μου, 
γλυκιά Θεσσαλονίκη 

Θεσσαλονίκη είσ’ όμορφη 
σ’ όλες τις γειτονιές σου 
με τα γλυκά κορίτσια σου 
και τις παλιές γωνιές σου 

Θεσσαλονίκη είσαι μια 
στον κόσμο δεν είν’ άλλη 
Θεσσαλονίκη μου γλυκιά 
πού να ’χει τέτοια ομορφιά 
και τα δικά σου κάλλη 

Χαρακτηριστικό είναι και το τραγούδι με τίτλο Θεσσαλονίκη, το οποίο τραγουδά ο Παντελής Θεοχαρίδης, σε στίχους και μουσική του Γιώργου Σταυριανού.


Είσαι ένα μπλε μυστικό στον εξώστη της νύχτας
είσαι ένα ξόρκι κρυφό της γριάς χαρτορίχτρας 
δε σε ξεχνώ
είσαι μια πόρτα ανοιχτή στου πελάγου την άκρη
μια μαγεμένη στιγμή που μας κλέβει ένα δάκρυ 
πώς σ’ αγαπώ
Θεσσαλονίκη, μικρό πουπουλένιο παλτό 

Είσαι ένα κάστρο ψηλό που χαϊδεύει τα ουράνια
είσαι ένα γλέντι ζεστό στων ονείρων τα χάνια
δε σε ξεχνώ
είσαι η ανάσα της γης σ’ ένα βράδυ τ’ Απρίλη
είσαι οι χιλιάδες γνωστοί μα κι οι άγνωστοι φίλοι 
θα σ’ αγαπώ
Θεσσαλονίκη, μικρό πουπουλένιο παλτό

Το άρωμα της Θεσσαλονίκης έρχεται και σε βρίσκει, σε τυλίγει εκεί που δεν το περιμένεις, είτε σαν στίχος είτε σαν ζωγραφιά, και το ακολουθούν οι αναμνήσεις οι προσωπικές, αποκτημένες στον χρόνο... 
Β. Ηλίας, Β2
Θεσσαλονίκη
Σ. Ευγενία, Β4


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.