Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2019

Διατροφή και υγεία

Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και στο πλαίσιο της συζήτησης για τη διατροφή, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ Γυμνασίου παρουσιάζουν την πυραμίδα της Μεσογειακής διατροφής, όπως και το αγαπημένο τους φαγητό, γλυκό και φρούτο, αλλά και προβληματίζονται για τη συχνότητα με την οποία πρέπει να καταναλώνεται και για τη διατροφική του αξία...

Η πυραμίδα της Μεσογειακής διατροφής
Δ. Ραφαηλία, Α2
ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΦΑΓΗΤΟ

Καρμπονάρα

   Για να είμαστε υγιείς, η διατροφή μας είναι απαραίτητο να έχει ποικιλία και να είναι ισορροπημένη. Επίσης, πρέπει να περιέχει θρεπτικά συστατικά, όπως υδατάνθρακες, λιπίδια, πρωτεΐνες, βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία, καθώς και νερό.
   Προσπαθώ να τρέφομαι σωστά και η διατροφή μου περιλαμβάνει όλες τις ομάδες των τροφών, αλλά το αγαπημένο μου φαγητό είναι η καρμπονάρα. Το βασικό συστατικό της είναι, βέβαια, τα μακαρόνια. Η εκδοχή της που προτιμώ περιέχει επίσης κρέμα γάλακτος, μανιτάρια, μπέικον, αυγό, βούτυρο, λίγο αλεύρι και καλαμπόκι. Μου αρέσει, γιατί έχει ωραία γεύση και ποικιλία υλικών.
   Το σύνολο αυτών των υλικών έχει μεγάλη διατροφική, αλλά δυστυχώς και θερμιδική αξία. Πιο συγκεκριμένα, τα μακαρόνια και το αλεύρι ανήκουν στα δημητριακά και προσφέρουν στον οργανισμό μας υδατάνθρακες. Τα μανιτάρια και το αυγό έχουν πρωτεΐνες και το καλαμπόκι ανήκει στα λαχανικά και περιέχει πολλά πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Ωστόσο, τα υπόλοιπα υλικά που απαιτούνται για μια νόστιμη καρμπονάρα, η κρέμα γάλακτος, το μπέικον και το βούτυρο, περιέχουν πολλά κορεσμένα λιπίδια και θερμίδες, που καλό είναι να αποφεύγουμε. 
   Γι’ αυτό λοιπόν, δεν απολαμβάνω το αγαπημένο μου φαγητό τόσο συχνά όσο θα ήθελα... Συνήθως καρμπονάρα τρώω μία φορά στους δύο μήνες, επειδή όμως μου αρέσουν τα μακαρόνια, τα καταναλώνω και μαγειρεμένα με άλλους τρόπους, πιο υγιεινούς.
   Είμαι μακαρονάς, τι να κάνουμε;
Σ. Δημήτρης, Α4

Κολοκυθάκια γεμιστά

   Όλοι έχουμε τις διατροφικές μας προτιμήσεις. Κάποιες γεύσεις δε μας αρέσουν και τόσο, ενώ για κάποιες άλλες τρελαινόμαστε! Το φαγητό που εμένα η γεύση του μου αρέσει περισσότερο από κάθε άλλη είναι τα γεμιστά κολοκυθάκια. 
   Αρχικά, έχω μια προτίμηση στις σούπες, στις μπεσαμέλ και στο λεμόνι. Τα γεμιστά κολοκυθάκια είναι ένα φαγητό που τα συνδυάζει και τα τρία! Έχει τα ζουμερά κολοκυθάκια, που επίσης μου αρέσουν, και από πάνω την μπεσαμέλ με το λεμόνι. Επίσης, πρόκειται για μια αρκετά υγιεινή τροφή, καθώς περιέχει φυτικές ίνες από τα λαχανικά, πρωτεΐνες από τον κιμά και υδατάνθρακες από το ρύζι. Αυτό είναι βέβαια και μια δικαιολογία, ώστε να τρώω το αγαπημένο μου φαγητό συχνότερα!
   Δυστυχώς, παρόλο που τα γεμιστά κολοκυθάκια είναι ένα πιάτο που το τρώμε ζεστό, ο χειμώνας δεν είναι η εποχή που βγαίνουν τα κολοκύθια… Έτσι, τα τρώω μόνο το καλοκαίρι και το πολύ μια-δυο φορές όλο τον χειμώνα. Πάντως, το καλοκαίρι τα απολαμβάνω σίγουρα μια φορά την εβδομάδα και κάποιες φορές δύο. Παρόλο που όλοι στην οικογένεια γκρινιάζουν που τρώμε σούπες καλοκαιριάτικα, εγώ δεν τους ακούω και όλο ζητάω να φάμε κολοκυθάκια γεμιστά!
Χ. Δέσποινα, Α4

Μοσχαράκι λεμονάτο με ρύζι 

   Αν με ρωτήσει κάποιος ποιο είναι το αγαπημένο μου φαγητό, πιστεύω πως δε θα δυσκολευτώ καθόλου να απαντήσω. Μοσχαράκι λεμονάτο με ρύζι!
   Είναι ένα φαγητό που έχει να μας προσφέρει πολλά θρεπτικά συστατικά, όπως σίδηρο, που μας δίνει το μοσχαράκι, φυτικές ίνες από το ρύζι, βιταμίνη C και αντιοξειδωτικές ουσίες από το λεμόνι. Η διατροφική αξία αυτού του φαγητού, σε συνδυασμό με την υπέροχη γεύση που δίνουν όλα τα μυρωδικά που προσθέτουμε στο μαγείρεμα, το κάνουν να είναι το αγαπημένο μου.
   Είναι αλήθεια πως βάσει της διατροφική πυραμίδας το φαγητό αυτό πρέπει να καταναλώνεται μία φορά το μήνα, όπως συνιστάται για το κόκκινο κρέας. Εγώ βέβαια πολύ θα ήθελα να το τρώω καθημερινά, αφού μου αρέσει τόσο πολύ!
Τ. Πέτρος, Α4

Μουσακάς

   Το φαγητό που μου αρέσει πιο πολύ από όλα είναι ο μουσακάς. Είναι ένα πεντανόστιμο έδεσμα! Περιλαμβάνει πολλά υλικά, κιμά, πατάτες, μελιτζάνες, ντομάτα, κρεμμύδι, ελαιόλαδο. Όλα αυτά περιέχουν βιταμίνες, υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και φυτικές ίνες, που επιδρούν ευεργετικά στην υγεία μας. Ο μουσακάς αποτελεί χαρακτηριστικό πιάτο της Μεσογειακής διατροφής και της παραδοσιακής ελληνικής κουζίνας. Δεν είναι τυχαίο ότι οι τουρίστες που έρχονται στη χώρα μας θέλουν να τον δοκιμάσουν!
   Από την άλλη, η αλήθεια είναι ότι, εκτός από πλούσιο σε γεύση, το φαγητό αυτό είναι και πλούσιο σε θερμίδες… Επιπλέον, η ετοιμασία του μουσακά είναι περίπλοκη και αρκετά μπελαλίδικη. Το αποτέλεσμα; Να μην καταναλώνω τόσο συχνά όσο θα ήθελα το αγαπημένο μου φαγητό…
Τ. Δήμητρα, Α4

Βαρένικα 

   Το αγαπημένο μου φαγητό είναι τα βαρένικα, τα οποία είναι πεντανόστιμα. Αν δεν τα ξέρετε, είναι γεμιστά ποντιακά ζυμαρικά. Μου αρέσουν πάρα πολύ και κυρίως αυτό το υπέροχο βουτυράκι που τα συνοδεύει από πάνω... Είναι πολύ λαχταριστά! 
   Δυστυχώς, τα βαρένικα είναι μία τροφή με υψηλή θερμιδική αξία και αρκετό λίπος, αφού το βούτυρο έχει πολλές θερμίδες και φυσικά κορεσμένα λιπαρά. Γι’ αυτό και το φαγητό αυτό δεν είναι καλό να καταναλώνεται και πολύ συχνά. Έτσι κι αλλιώς, τρώω τα αγαπημένα μου βαρένικα μόνο μία φορά την εβδομάδα, γιατί χρειάζονται πολύ κόπο και χρόνο για να φτιαχτούν. 
   Ωστόσο, σε ένα αχνιστό πιάτο με βαρένικα δεν μπορώ ποτέ να πω όχι!
Φ. Πελαγία, Α4

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Παγωτό

   Πολλά γλυκά μου αρέσουν, αλλά το αγαπημένο μου είναι αναμφισβήτητα το παγωτό! Με δροσίζει το καλοκαίρι, που έχει πολλή ζέστη. Δεν είναι πολύ βαρύ, ούτε πολύ γλυκό, όπως οι πάστες και τα προφιτερόλ, και δε σε λιγώνει. Βγαίνει σε πάρα πολλές γεύσεις, αλλά αυτές που προτιμώ είναι η στρατσιατέλα και η καρύδα.
   Το παγωτό φτιάχνεται με βάση το γάλα. Προσφέρει υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και θρεπτικά συστατικά, όπως ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο και βιταμίνες. Ακόμη, το κακάο και οι ξηροί καρποί που περιέχει έχουν πολυφαινόλες, γνωστές για την αντιοξειδωτική δράση τους. Το κακό είναι ότι δίνει περίπου 200 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια… Πρέπει λοιπόν να το καταναλώνουμε με μέτρο, όπως και όλα τα γλυκά άλλωστε, όχι παραπάνω από μία με δύο φορές την εβδομάδα.
   Πάντως, εγώ απολαμβάνω το αγαπημένο μου παγωτό τρεις, μπορεί και τέσσερις φορές την εβδομάδα. Τι να κάνω; Δεν μπορώ να του αντισταθώ… Τουλάχιστον το τρώω μόνο το καλοκαίρι!
Α. Ελπίδα, Α2

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΦΡΟΥΤΟ

Καρπούζι

   Όλα τα φρούτα είναι υγιεινά και μου αρέσουν πολύ, αλλά αυτό που ξεχωρίζω από τα άλλα είναι το καρπούζι, τόσο το γνωστό κόκκινο, όσο και το κίτρινο. 
   Το κίτρινο καρπούζι, όσο κι αν φαίνεται παράξενο, είναι παρόμοιο με το κόκκινο. Εξωτερικά θυμίζει το καρπούζι που ξέρουμε, αλλά εσωτερικά είναι κατακίτρινο. Η διαφορά στο χρώμα τους προέρχεται από τις ουσίες που περιέχουν. Στο κόκκινο καρπούζι κυριαρχεί το λυκοπένιο και στο κίτρινο η καροτίνη. Τίποτε άλλο δεν είναι διαφορετικό. Και τα δυο είναι εξίσου γλυκά και δροσερά!


   Το καρπούζι αποτελείται σε ποσοστό 92% από νερό και βοηθάει στην ενυδάτωση του οργασμού μας, που είναι απαραίτητη, και ειδικά το καλοκαίρι. Ακριβώς γι’ αυτό, παρόλο που είναι γλυκό και περιέχει ζάχαρη, όχι μόνο δε βλάπτει, αλλά ωφελεί πολύ στην υγεία μας Επιπλέον, περιέχει τις βιταμίνες B6 και C. Και κάτι που ίσως δεν ξέρετε: είναι καλό να καταναλώνουμε και τα σπόρια του, που κι αυτά έχουν θρεπτική αξία! 
   Αυτό το ιδιαίτερο φρούτο προσφέρει πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, είναι πολύ δροσιστικό και έχει ιδιαίτερη γεύση. Δυστυχώς, βγαίνει μόνο το καλοκαίρι, κι έτσι δεν μπορώ να το τρώω και τον χειμώνα. Αλλά, όταν έρχεται η εποχή του, το απολαμβάνω κάθε μέρα!
Γ. Χριστίνα, Α2

Κεράσι

   Η χώρα μας είναι ένας ευλογημένος τόπος, καθώς παράγει σε μεγάλη αφθονία φρούτα και λαχανικά. Όλα είναι πολύ ωφέλιμα για την υγεία μας, αλλά αυτό που εμένα μου αρέσει περισσότερο δεν είναι άλλο από το κεράσι!
   Τα κεράσια τα καταναλώνω πολύ συχνά, από τον Μάιο, που είναι η εποχή που βγαίνουν, μέχρι και τον Ιούλιο-Αύγουστο. Εκτός από το ότι είναι πολύ νόστιμα και δροσιστικά, περιέχουν επίσης στοιχεία πολύ χρήσιμα για τον ανθρώπινο οργανισμό. Είναι πλούσια σε βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες, ενώ ταυτόχρονα το κάθε κεράσι αποδίδει μόνο 4 θερμίδες!
   Κάποιος λοιπόν που προσέχει την υγεία του, αλλά και τη σιλουέτα του, μπορεί να απολαμβάνει τα υπέροχα, κατακόκκινα, ζουμερά κερασάκια όσο του αρέσει!
Α. Ευδοκία, Α2

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.