Στο πλαίσιο της διδασκαλίας του λαϊκού παραμυθιού "Το πιο γλυκό ψωμί" οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ τάξης ζωγράφισαν...
Οι φουρνάρηδες του παλατιού προσπαθούν να φτιάξουν το πιο γλυκό ψωμί
Ζ. Αναστασία, Α1
Η δοκιμασία του βασιλιά
Κ. Σίμος, Α1Μ. Αναστασία, Α1
Ο βασιλιάς και ο γέροντας περιμένουν τα ψωμιά να ψηθούν
Λ. Ελένη, Α3Παρουσίασαν τη διαδικασία που οδηγεί από το σιτάρι στο ψωμί...
Ζ. Ραφαηλία, Α1
Α. Στέλιος, Α2
Αλλά και βρήκαν παροιμίες, λαϊκές λέξεις και φράσεις σχετικές με το ψωμί.
- Δουλεύει για το ψωμί του: δουλεύει για τα αναγκαία της ζωής.
- Αυτή η δουλειά έχει πολύ ψωμί: αυτή η δουλειά είναι σίγουρη ή αποφέρει κέρδη.
- Βγάζω ή κερδίζω το ψωμί μου: εξασφαλίζω τα αναγκαία για να ζήσω.
- Θα φάει πολλά ψωμιά ακόμη: θα γνωρίσει ή θα βιώσει πολλά.
- Λίγα είναι τα ψωμιά του ή (τα) έφαγε τα ψωμιά του: δε θα ζήσει για πολύ ακόμη.
- Φάγαμε μαζί ψωμί κι αλάτι: έχουμε ζήσει πολλά μαζί ή είμαστε φίλοι από παλιά.
- Για ένα κομμάτι ψωμί: σε τιμή ευκαιρίας, με μικρό αντάλλαγμα.
- Είπαμε το ψωμί ψωμάκι: περάσαμε μεγάλη φτώχεια.
- Δεν έχει ψωμί να φάει: είναι πολύ φτωχός.
- Τρώει πικρό ψωμί: ζει με δυσκολία, είναι δυσαρεστημένος από τον τρόπο που βγάζει το ψωμί του.
- Πουλιέται σαν (ζεστό) ψωμί: έχει μεγάλη ζήτηση
- Αυτό είναι ψωμοτύρι για μένα: εύκολη δουλειά.
- «…και ξερό ψωμί»: για να δείξουμε ότι θέλουμε ή υποστηρίζουμε κάτι φανατικά, αυτό και μόνο αυτό και τίποτε άλλο.
- «Υγεία και ξερό ψωμί»: όταν υπάρχει η υγεία, τα υλικά αγαθά έχουν δευτερεύουσα σημασία.
- «Εκεί που ψήνει ο ήλιος το ψωμί.»: μακρινή και αφιλόξενη χώρα.
- «Η βιάση ψήνει το ψωμί, μα δεν το καλοψήνει.»: οι βιαστικές ενέργειες δεν έχουν καλά αποτελέσματα.
- «Ψωμί δεν έχουμε, ραπανάκια για την όρεξη.» - «Ψωμί δεν έχουμε, τυρί ζητάμε.» - «Εμείς ψωμί δεν έχουμε, λουκούμι εγυρέψαμε»: δεν έχουμε τα βασικά και ζητάμε τα επιπλέον.
- «Εμείς ψωμί δεν έχουμε κι η γάτα πίτα σέρνει»: άδικη και άνιση κατανομή στα αγαθά ή σε χρηματικά οφέλη.
- «Νηστεύει ο δούλος του Θεού, γιατί ψωμί δεν έχει.»: λέγεται ειρωνικά για κάποιον που είναι εγκρατής λόγω ανέχειας.
- «Για να μη φάει ο γάτος το ψωμί, τρώει ο ποντικός τα ρούχα.»: καμιά φορά με την τσιγκουνιά μας παθαίνουμε μεγαλύτερες ζημιές από το κέρδος που εξοικονομούμε.
- «Όταν κοιμάται ο γιόκας μας, ψωμί δε μας γυρεύει.»: αναφέρεται ειρωνικά σε εκείνους που απαιτούν συνεχώς και επίμονα από τους άλλους διάφορα πράγματα.
- «Ο λόγος σου με χόρτασε και το ψωμί σου φά’ το.»: αρκεί η καλή διάθεση.
- «Ο πεινασμένος καρβέλια ονειρεύεται»: όταν επιθυμούμε κάτι και συνεχώς το σκεφτόμαστε.
- «Τάζει φούρνους με καρβέλια και λαγούς με πετραχήλια»: δίνει υποσχέσεις που είναι αδύνατο να τηρήσει.
- «Όποιος έχει νου και γνώση, πριν πεινάσει θα ζυμώσει»: όποιος είναι προνοητικός, προετοιμάζεται κατάλληλα.
- «Όποιος δε θέλει (ή βαριέται) να ζυμώσει, πέντε (ή δέκα) μέρες κοσκινίζει.»: όποιος δε θέλει να τελειώσει μια δουλειά καθυστερεί.
- «Κάλλιο το σημερινό ψωμί παρά την αυριανή πίτα»: τα σίγουρα έσοδα, έστω κι αν είναι λίγα, είναι προτιμότερα από τα πολλά αλλά μελλοντικά έσοδα που είναι αβέβαια.
- «Σίγουρο ψωμί σε τρύπιο σακούλι»: τα χρήσιμα πράγματα χρειάζονται και ανάλογη προσοχή.
- «Λεφτά αγοράζουνε ψωμί, μα όχι ευγνωμοσύνη.»: δεν μπορούν να αποκτηθούν όλα με τα χρήματα.
- «Βγάζει από κρύο φούρνο ζεστό ψωμί.»: είναι πολύ ικανός.
Για τη συγκέντρωση του υλικού συνεργάστηκαν
- από το Α1: Γ. Μυρσίνη - Κ. Μαρία - Κ. Μαριλέτα - Κ. Χριστίνα - Κ. ΦερσαήΓια τη συγκέντρωση του υλικού συνεργάστηκαν
- από το Α2: Α. Γιώργος - Α. Χρήστος - Α. Στέλιος - Γ. Αρίσταρχος - Η. Χρήστος - Κ. Δημήτρης - Τ. Μάριος - Τ. Αναστάσης
- από το Α3: Κ. Ελένη - Λ. Ελένη - Μ. Έλενα - Π. Αναστασία - Π. Άγγελος - Π. Θάνος - Χ. Ελένη
Και ένα διαφορετικό τέλος στο παραμύθι!
Όταν το πάθημα δε γίνεται μάθημα…
Η δοκιμασία στην οποία υπέβαλε ο γέροντας τον βασιλιά είχε σαν σκοπό να τον κάνει να καταλάβει ότι το πιο γλυκό ψωμί ήταν αυτό που είχε φτιάξει ο ίδιος με τον κόπο του, με τον ιδρώτα του, με την προσωπική του εργασία, και όχι αυτό με τη ζάχαρη ή αυτό που του πρόσφεραν έτοιμο οι άλλοι. Ο βασιλιάς όμως, όταν επέστρεψε στο παλάτι του, δεν εφάρμοσε τη συμβουλή του γέροντα να αλλάξει τρόπο ζωής και να δουλεύει. Συνέχισε να τεμπελιάζει, να παραμελεί τα καθήκοντά του και τον λαό του και να αδιαφορεί για τους άλλους, πιστεύοντας πως γιατρεύτηκε η ανορεξία του.
Παρά το ότι εργάστηκε σκληρά για να φάει το πιο γλυκό ψωμί, ο βασιλιάς δεν πήρε το μάθημα του. Δεν κατάλαβε την αξία της εργασίας, κι έτσι δεν μπόρεσε να βρει ικανοποίηση, χαρά και νόημα στη ζωή του και παρέμεινε χωρίς στόχους και ενδιαφέροντα, γκρινιάρης και δυστυχισμένος.
Σ. Πένυ, Α3
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.